Goed, uitdagend en eigentijds onderwijs
In de groepen 1 en 2 werken we met betekenisvolle thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van jonge kinderen. We gebruiken hiervoor de methode Kleuteruniversiteit als bronnenboek en kiezen daarnaast onze eigen thema’s. Samen met onze Spilpartner Korein Keverberg. bieden wij een VVE -programma (Voor- en Vroegschoolse Educatie) aan voor kinderen van 2,5 tot 6 jaar.
Sinds schooljaar 2022-2023 hebben we een schakelklas voor kinderen in de leeftijd van 4 t/m 8 jaar die de Nederlandse taal nog onvoldoende beheersen. De leerlingen krijgen minimaal een kwartaal lang een intensief taalaanbod. Na ieder kwartaal wordt geëvalueerd of de leerling in het daaropvolgende kwartaal opnieuw deelneemt. Het voornaamste doel is het vergroten van de woordenschat en de spreek- en luistervaardigheid, zodat deze leerlingen beter aan kunnen sluiten bij het reguliere lesaanbod. De methode LOGO 3000 wordt hiervoor ingezet.
Spelend en ontdekkend leren en het creëren van een rijke speel-leeromgeving zijn uitgangspunten van ons handelen. We volgen de ontwikkeling van de kleuters met het observatiesysteem Digikeuzebord.
In groep 3 t/m 8 is ons onderwijs georganiseerd in jaargroepen, maar er wordt ook regelmatig groepsdoorbrekend gewerkt. Dit kan plaatsvinden in parallelgroepen (twee groepen van hetzelfde leerjaar) of binnen een cluster (1-2, 3-4, 5-6, 7-8). We werken groepsdoorbrekend om het leerstofaanbod en de instructie zo goed mogelijk te kunnen afstemmen op de onderwijsbehoeften en het ontwikkelniveau van de leerlingen. We gaan uit van een basisprogramma dat door alle leerlingen wordt gevolgd. Per vakgebied wordt bekeken óf en op welke momenten groepsdoorbrekend werken van toegevoegde waarde is. De leerkrachten die binnen een cluster samenwerken zijn in eerste instantie verantwoordelijk voor hun eigen groep kinderen, maar daarnaast wordt er ook gewerkt vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Naast momenten van zelfstandig werken, wordt er veel samen geleerd en gewerkt.
's Morgens wordt er voornamelijk aandacht besteed aan de hoofdvakgebieden: rekenen, lezen, begrijpend lezen, taal , spelling
en Engels vanaf groep 5 met de methode Blink Engels.
Thematisch, ontdekkend en samenwerkend leren
In de middaguren werken wij zoveel mogelijk thematisch en komen onder andere de vakken natuur en techniek, aardrijkskunde, geschiedenis, burgerschapsonderwijs, tekenen en handvaardigheid aan bod. Naast het zorgen voor een brede kennisbasis, wordt er veel aandacht besteed aan het aanleren van (21e eeuwse) vaardigheden die nodig zijn om zelfontdekkend en samenwerkend te leren. Omdat we veel waarde hechten aan de kwaliteit van ons onderwijs, zorgen we voor een goede balans tussen leerkrachtgestuurd en zelfontdekkend leren. Minimaal twee keer per jaar werken we schoolbreed aan hetzelfde thema.
Door middel van het inzetten van coöperatieve werkvormen en thematisch werken, krijgen kinderen de mogelijkheid om
ontdekkend en samenwerkend te leren. Zelfstandigheid en zelfsturing vinden wij hierbij erg belangrijk. Wij kiezen voor
betekenisvolle thema’s die de nieuwsgierigheid prikkelen en kinderen uitdagen tot leren.
(Mede-)eigenaarschap en zelfsturing
In toenemende mate maken wij leerlingen ervan bewust dat zij mede-eigenaar zijn van en zelfverantwoordelijk zijn voor dat wat zij
leren. Dit doen we onder andere door met de kinderen in gesprek te gaan over doelen waaraan zij gaan werken. We maken de
leerdoelen inzichtelijk d.m.v. het werken met werkkaarten, doelenschriften en/of weektaken om kinderen actief te betrekken bij
hun leerproces. Dit bevordert het eigenaarschap en de intrinsieke motivatie en heeft een positieve invloed op het leren. We
besteden veel aandacht aan de kwaliteit van ons onderwijs, want: Goed onderwijs doet ertoe!
Wereldburgerschap
Onze populatie is een afspiegeling van de maatschappij: Kinderen met verschillende culturele achtergronden en geloofsovertuigingen bezoeken onze school. Leerlingen, ouders en collega’s: allemaal zijn we wereldburgers. We gaan respectvol met elkaar om, ongeacht afkomst, taal of religie. Normen en waarden, solidariteit, gelijkwaardigheid en begrip voor elkaar hebben een actieve plaats in ons onderwijs. We leren onze leerlingen kritisch te kijken naar wie ze zelf zijn en hun perspectief actief te verbreden door de ander vanuit nieuwsgierigheid te ontmoeten.
Op een leuke, moderne en sfeervolle manier vieren wij op onze school feesten, zoals Kerstmis en Pasen en organiseren wij activiteiten zoals de schoolreis, sport- en speldagen en het schoolverlaterskamp.
Wij verwachten dat ouders die hun kind aanmelden op onze school, hun kinderen laten deelnemen aan alle activiteiten die de
school organiseert.
Wetenschap en Techniek (W&T)
Onderwijs in Wetenschap en Technologie stimuleert een nieuwsgierige, onderzoekende en probleemoplossende houding. Hiermee worden 21e eeuwse vaardigheden ontwikkeld zoals creativiteit, ondernemingszin, kritisch denken, kunnen samenwerken en digitale geletterdheid. Het brengt kinderen kennis over de wereld. Thema’s die daarbij aan bod komen zijn gezondheid, natuur en ruimte, de technologische, bebouwde en maatschappelijke omgeving, hoe deze in het verleden tot stand is gekomen en hoe we daar nu en in de toekomst op een veilige en duurzame manier mee om kunnen gaan. Bij W&T-onderwijs zijn onderzoeken, ontwerpen en ondernemen leidende activiteiten. Hiermee worden houding, vaardigheden, denkwijzen en kennis in samenhang ontwikkeld.
Voor het W&T-onderwijs maken wij gebruik van de methode Faqta in combinatie met het aanbod van Maak-o-theek en we werken
samen met ASML en Mad Science.
Muziek, kunst en cultuur
We vinden het belangrijk dat alle kinderen in aanraking komen met Kunst en Cultuur. We werken samen met het Centrum voor de Kunsten en het Cultuurstation. De muzieklessen op school worden verzorgd door een docent van het Centrum voor de Kunsten Eindhoven. Ook hebben we een eigen schoolband "Startrock" waar leerlingen uit verschillende groepen deel van uitmaken. Zij oefenen op woensdagmiddag, onder begeleiding van een paar leerkrachten en treden op bij speciale gelegenheden op school.
Daarnaast verzorgt het Cultuurstation voor iedere groep jaarlijks twee activiteiten. Dit kan bijvoorbeeld een bezoek aan een
museum, of het bijwonen van een voorstelling zijn. Ook organiseren we iedere twee jaar een Theateravond in het Parktheater.
Iedere klas verzorgt dan een optreden op het podium in de grote zaal.
Digitale geletterdheid
Digitale geletterdheid is niet meer weg te denken uit het onderwijs. In ieder lokaal is een digitaal schoolbord aanwezig en de
leerlingen hebben vanaf groep 3 de beschikking over een eigen iPad. Deze kan worden ingezet voor de vakgebieden rekenen,
spelling en bij het thematisch werken. Dit geeft ons nog meer mogelijkheden om het aanbod goed af te stemmen op de
verschillende leerbehoeften van individuele kinderen. De leerkracht volgt het leerproces nauwgezet en kan daardoor direct
aansluiten op het persoonlijk niveau van de kinderen. Natuurlijk blijft het (leren) schrijven ook een belangrijk onderdeel van het
leerstofaanbod en wordt er kritisch gekeken naar het gebruik van de iPad.
Schoolbibliotheek
Spilcentrum Keverberg heeft een eigen bibliotheek. Kinderen in de leeftijd van 0 tot 13 jaar mogen boeken lenen voor gebruik
thuis en op school. Dit gebeurt onder begeleiding van ouders of onze vrijwilligers. Daarnaast beschikt iedere klas over een eigen
boekencollectie (de klassenbieb) om het lezen en het samen in gesprek gaan over teksten en boeken nog meer te stimuleren.