
Organisatie van ons onderwijs
In de onderbouw (groepen 1-2) werken we met betekenisvolle thema’s. Spelend en ontdekkend leren staat centraal in een rijke leeromgeving.
In de bovenbouw (groepen 3-8) werken we in jaargroepen en waar nodig groepsdoorbrekend binnen clusters. Zo stemmen we het onderwijs beter af op de behoeften en het niveau van de leerlingen. De ochtenden zijn vooral gericht op de basisvakken rekenen, taal, spelling en lezen. In de middag staat het thematisch onderwijs centraal.
Schakelklas
Op onze school is er een schakelklas voor kinderen die de Nederlandse taal nog aan het leren zijn. In een veilige en stimulerende omgeving oefenen zij met spreken, luisteren en het opbouwen van hun woordenschat. Zo kunnen ze met meer zelfvertrouwen meedoen in de klas.
Maaklokaal
Op onze school hebben we een maaklokaal. Hier kunnen kinderen onder begeleiding van een leerkracht boren, zagen, verven en allerlei creatieve projecten maken.
Schoolband
Vanaf groep 5 kunnen kinderen meedoen aan onze schoolband. Na schooltijd oefenen ze samen met enthousiaste leerkrachten en leren ze gitaar, basgitaar, drums of zang. Het plezier in muziek staat voorop en samen oefenen we voor optredens waar ouders, klasgenoten en andere belangstellenden van kunnen genieten.

Onderwijsresultaten
Basisschool 't Startblok neemt naast de toetsen die gebonden zijn aan
onze methodes ook methode-onafhankelijke toetsen af. Dit zijn toetsen
van Cito, welke landelijk genormeerd zijn. Deze toetsen nemen we twee
keer per schooljaar af om zo een beeld te krijgen van de vorderingen van
leerlingen en van de groep als geheel. Daarnaast krijgen wij op deze
manier inzicht over de kwaliteit van ons onderwijs. Aan de hand van deze
gegevens maakt de school twee keer per schooljaar een overzicht, waarin
we alle toets gegevens verzamelen en afzetten tegen onze ambitie.
Verbeterpunten worden daaruit opgesteld en vastgelegd.
Leerlingondersteuning
Op ’t Startblok ondersteunen we kinderen met diverse onderwijsbehoeften op een manier die past bij hun ontwikkeling. We werken handelingsgericht: meerdere keren per jaar brengen de leerkracht en intern begeleider samen de behoeften van de groep én van individuele kinderen in kaart. Zo kunnen we het onderwijs zorgvuldig afstemmen en waar nodig extra ondersteuning bieden. Deze aanpak sluit aan bij de afspraken binnen ons samenwerkingsverband en ons bestuur SKPO, en zorgt ervoor dat ieder kind de kans krijgt om zich optimaal te ontwikkelen.Schoolplan
Het schoolplan wordt één keer per vier jaar opgesteld en vormt de basis
om elk schooljaar specifieke doelen op te pakken en te behandelen. Ons
schoolplan van 2025-2029 is opgesteld vanuit 7 speerpunten: thematisch onderwijs, digitale geletterdheid, taalbeleid, passend rekenonderwijs, GroepsDynamischOnderwijs, zorgcyclus en rapportfolio. De speerpunten worden jaarlijks in het team
opgepakt, gemonitord en geëvalueerd. De directie monitort samen met de
MR en het bestuur de voortgang en kwaliteit.